RSS
++iNsaN biaSa yG CuBa MenJadi Luar Biasa++MenuLiS SekaDar PerKonGsiaN Idea & KehiDuPan++

~ KEMENANGAN PERIBADI MENDAHULUI KEMENANGAN UMUM~

~ hari ni ni adalah hari kedua aku menabur keringatku di ruang maya ini, kuharapka masih ada yang sudi untuk menjengah seketika di ruang blogku yang masih lapang dan masih hauskan isian yang bermanfaat kepada semua.

~ hari ni kasih begitu teruja untuk berkongsi dengan semua pembaca tentang sebuah buku yang kasih sedang dalam proses membacanya. sebuah buku yang sekali kasih pandang telah terpaut di hati ini. buku yang kasih pinjam dari pustaka upsi yang barangkali dapat membuatkan kita merenung kembali kehidupan harian kita. harapan kasih buku ini bukan sahaja memberi pengetahuan berguna kepada kasih malah kepada semua sahabat-sahabat kasih yang sudi membacanya.

~ tajuk buku ini " MANUSIA YANG SANGAT EFEKTIF"

~ buku ni telah diterjemah dari buku asalnya yg berjudul "daily reflections for highly effective people"

~ penulis asal STEPHEN R.COVEY

~ apa yang menarik tentang buku ni adalah tentang 7 kebiasaan manusia yang sangat efektif dalam kehidupan sehari-hari. 7 kebiasaan yang mesti dihidupkan oleh setiap manusia agar hidup menjadi lebih efektif. kasih tak dapat nak bagi pendapat lagi tentang buku ni sebab kasih tak habis baca lagi. buku ni memberi kata-kata renungan untuk sehari-hari dalam masa setahun, menarik bukan. menurut buku ni, pada hari ini kata-kata yang perlu direnungkan ialah;


~21.januari.2009~
KEMENANGAN PERIBADI MENDAHULUI KEMENANGAN PUBLIK. anda tidak dapat membalik proses ini seperti halnya anda tidak dapat menuai sebelum anda menabur.

~ jadi renung-renungkan lah, mungkin juga renungan sejenak anda dapat mengubah hidup anda seterusnya menjadi lebih efektif...insyaAllah.

~bagaimana untuk menjadi manusia yang sangat efektif....apakata anda luangkan sedikit masa anda untuk membaca bingkisan dari saya ini....ape salahnya pelajari sesuatu yang mungkin memberi hasih kepada kita suatu hari nanti , bukan...

KEBIASAAN 1-- Jadilah Proaktif
kebiasaan menjadi proaktif atau kebiasaan visi personal, beerti mengambil tanggungjawab keatas sikap dan tindakan kita. mengambil inisiatif dan tanggungjawab untuk mewujudkan sesuatu....bak kata cikgu saya dulu...peganglah akauntabaliti agar kita sentiasa jadi insan yang bertanggungjawab..



KEBIASAAN 2-- Merujuk Kepada Tujuan Akhir
ini adalah kebiasaan kepemimpinan peribadi. mulailah dengan keputusan yang jelas untuk memahami dimana anda sekarang, kemana anda akan pergi dan apa yang anda hargai. so...fokuskan halatuju hidup anda, tetapkan matlamat yang betul dan laluilah landasan yang sepatutnya..anda pasti akan jadi insan yang hebat.



KEBIASAAN 3--Dahulukan Yang Utama
ini adalah kebiasaan pengurusan diri yang melibatkan pengorganisasian dan pengelolaan waktu dan kejadian. aturkan diri anda sendiri.



KEBIASAAN 4-- Berfikir Menang-menang
menang-menang adalah kebiasaan dari kepimpinan interpersonal. menang-menang adalah sikap untuk mencari keuntungan bersama.pemikiran ini dimulai dengan komitmen untuk menggali semua pilihan sampai terdapat pemecahan yang memuaskan hati semua pihak, atau tidak mengambil keputusan sama sekali....sangat sukar untuk menjadi seorang pemimpin yang boleh memuaskan hati semua pihak...namun jika terpaksa, kita perlu lakukan sesuatu....jika hal ini berlaku pada anda...apa keputusan anda???...fikir2kan lah..



KEBIASAAN 5--Berusahalah Mengerti Lebih Dahulu Baru Dimengerti
maksud dari ayat ini adalah jadilah seorang yang empati. memahami hal dan membangunkan kemampuan untuk mendengar secara empati yang mendorong keterbukaan dan rasa percaya. saya pasti, rakan-rakan seperjuangan saya sangat memahami maksud kebiasaan ini..mudah-mudahan ia akan diaplikasikan dalam kehidupan seharian kita.



KEBIASAAN 6-- Wujudkan Sinergi
kebiasaan kerjasama atau kerja berkumpulan. sinergi dihasilkan dari menghargai perbezaan dengan membawa sudut pandang yang berbeza bersama-sama dalam semangat saling menghormati.



KEBIASAAN 7--Asahlah Gergaji
inilah kebiasaan memperbaharui diri.mempertahan dan memperkuat aset terbesar anda, diri anda sendiri, dengan memperbaharui dimensi fizikal, spiritual, mental dan sosial/ emosi diri anda.dengan kata lain...sentiasa update diri sendiri dan mencari potensi diri yang boleh membawa anda ke arah kecemerlangan.


Semoga perkongsian ini akan memberi manfaat yang berguna kepada sahabat-sahabat sekalian.

~~~~ JADILAH MANUSIA YANG EFEKTIF~~~




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

~jangan lupa datang komen2 lagi k...=)