RSS
++iNsaN biaSa yG CuBa MenJadi Luar Biasa++MenuLiS SekaDar PerKonGsiaN Idea & KehiDuPan++

~ada CINTA BUNGA~

~ aDa....aDa....CINTA ~



hurmm....
BEST kan klu dapat bunga...
walau x bole makan...
tp simbolik kn...
bila sebut tentang bunga...
sape selalu dapat bunga????
(sape tahu angkat tangan...=b)
mstila org perempuan kn...
adew ke org bg bunga utk lelaki...??
hurmm...mybe adew kot...
xpe2...lupakan tentang bunga k...
cik kasih sebenarnya nk kongsi
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

.....dengar lagu ni ngan korang....
semoga terhibur......=b


video

Cinta Ada

by : Karen Kong, Sheila Majid, Jaclyn Victor

Andai aku buta kan mata
Dapatkah kau mendengarkan jujurnya
Andai engkau tutup telinga
Dapatkah kau melihat keikhlasannya


Aku cinta bukan dibayang mata
Jauh dari bahasa
Dekatkan ertinya
Aku cinta bukannya disengaja
Jauh dari wasangka
Dekatkan hatinya
Memang cinta ada dalam jiwa kita

Andainya cinta itu buta
Dapatkah kau mengubah pesonanya
Andai mengalir air mata
Dapatkah kau membezakan jelingnya


Oh mengapa ada saksi yang tak memahami
Wow..wow..wow..wow..
Oh mengapa ada saksi yang disalah erti
Oh aku cinta
Oh jauh dari bahasa

Memang cinta ada dalam jiwa kita…Align Center


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~aku yang terdisorder....

disorder....disorder.....disorder

(apew ko tengok2...sok aku nk exam, camner nk jwb asek lupe jek...alalalla...camner ni)

hrmmm...esok cik kasih adew exam
paper psikologi disorder...=(
gara2 paper disorder ni
cik kasih telah didiagnose
sbg forgot disorder @ kecelaruan lupa
haaa...camner la nk jawab paper sok neh...
harap2 sumenyer ok jek...
insyaAllah...
doa2kan kasih same yer kawan2...
=)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

sakit perut~

Gara-Gara Teh Herba

adeii...saket peyut....
(p/s:gambar ini xdew kene mengena ngan yg hidup ataupun yg sudah tiade)


arini cik kasih tak bape sihat
gara2 cik kasih minum teh herba kira2 kol 3 pagi td...
sbb da bape hari sebelit...
so...teh herba lah jawapannyer...
...huk..huk...huk....
...ngahri jek perut da mula meragam...
...bile nk baek neh....
...=(...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~Penangan Nescafe...amik ngko~

lom tido...tido...

pagi yg hening....aku masih lom lelapkan mata....7.40a.m ...sikit pon mata xrasa ngantok...hurmmm...setelah mengerjakan 2 jag nescafe bersama 2 org hosmetku...
terimalah bahananya....kol bape la aku leh tido neh....warghhhhhh...tensionnyer...=(

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Malam Seakrab Persahabatan

~MemoRi KaMi BerSaMa~


Post kali ni kasih hanya nk masukkan pic2 yg diambil sempena malam seakrab persahabatan yg berlangsung pada 1/11/09. malam tu memang meriah...memori yang tak mungkin kasih lupa sampai bila2. malam seakrab persahabatan ni kasih dan beberapa orang kawan lg yang anjurkan sbagai simbolik kepada perpisahan yang akan kami hadapi. sedih memang sedih kan....cepat jek masa berlalu dah hampir 4 tahun kasih dan rakan2 menimba ilmu di bumi tanjong malim ni....
untuk kawan2 terutamanya yang menghadiri jamuan tersebut, terima kasih kerana manjayakannya...walaupun tak seberapa tapi harapan kasih semoga korang hepi dan berpuas hati. kasih sayang korang semua....semoga sukses mase buat praktikum nanti yek....tanpa membuang masa jom kita nengok pic2 pada malam 2....






















  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

i'm happy...=)

...KaSiH HaPPy...

salam all...
mlm ni kasih hepi sgt...
lame dah x rasa hepi camni...
tak terkata perasaan ini...

terima kasih Tuhan
kerana Kau masih beri kesempatan kepadaku
untuk mengecapi kegembiraan
di saat2 akhir aku dibumi upsi ini...

kasih sayang sgt pada mereka2 ini...
sue,aida,faiz dan napis...

terima kasih
kerana masih sudi berada disamping kasih
hingga ke saat ini...

kasih mesti merindui korang nanti...

kasih,faiz,aida & sue

napis, aida & kasih

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

CeriTa KasiH Hari ni....

.....Hari ini....

hari ni...
harini...kasih mangun tido lewat..
until 11 a.m..wahh gitu...
hurmm...setelah 2 hari x dapat tido dgn nyenyaknyer...
haaa....amik ko, kn da mangun lewat...
ni sume penangan dri nk settlekan dapatan tesis kasih...
mmg kerja keras betol utk siapkan dapatan sblom ari khamis aritu...
ari khamis ritu kasih kna bentangkan dapatan...
so...nk x nk kna la siapkan jugak...
walaupun kena bentang depan pn. naza jek(bak kata bebudak neh)
tapi...gementar 2 still adew...
alhamdulillah...sumenyer lepas utk diteruskan ke bab 5...
kasih sgt2 nk berterima kasih kpd faiz...
faiz....lap u so much...cewah..
sbb tolong kasih...
kalau ko xdew rasenyer x siap la keje kasih...
hanya die sorang jek faham pasal kajian kasih...
haaa....kasih akn kenang jasa ko smpai bile2...huhuhu
(ucapan rasmi k...siap publish kt sini ...)
lepas abes jek bentang dapatan aritu...
hajat di hati mmg nk tido jek...
tp...tukar plan...>>>download cite kt youtube...hehe
pas 2 tengok cite...last2 tido kol 5 a.m...
terok2...
dan harini....
xdew mende nk pk....so..>>>download cite lagi...
pas 2 tengok cite....
pas 2 borak2 ngan bebudak umah...
pas 2.....>>>>bosan melanda...
kasih ni cepat bosan...entah la...
2 la sikap yg x tahu camner nk ubah...
klu buat mende yg same jek msti bosan...
sbb 2 kasih x tahu apew minat kasih....
sume x minat...x suke bace buku, x suke nengok tv...
x suke dengar radio, x suke bace novel....
sume x suke....tp....shopping suke...
huhu...smpai bile2 tetap suke taw...
haa...tetibe jek sesat dr cite sebenar...
anyway kasih nk cite pasal harini jek...
harini...kasih kuar ngan faiz,aida,napis + afiti...
aida n napis blik awal so...kasih temankan faiz n afiti beli barang...
beli barang kew???....x la...
beli perkakasan rumah kot???..eh...x jugak...
haaa....beli baju+topi+seluar+bunga+ macam2 lagi la...
ase cam nk trcabut jek kaki neh ikot dorang...
kasih just beli eye lashes + glue die jek...
2 pon jenoh dok memilih2....
abes baju basah coz ujan lebat...payungnyer adew 1...
orangnyer adew 3...
last2 skali kasih n faiz basah2...
huhuhu....
redah pasar malam lam ujan...
walaupun penat...tp kasih puas...
maybe arini adlah ari trakhir kasih temankn dorang...
lepas ni da susah nk jmpe...
hurmmm...sedeynyer rase...
emmm....manyak kenangan kat upsi ni...
3 taun ase kejap jek...
hope korang sukses pasni...
doakan kasih same eh...
pasni msti windu gile kt korang...
urmmm....


p/s:...korang xmo cedey2 jugak taw....=(

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~al-kiSaH daLaM bAS UPSI~

~Saya Tengah MaraH ni.....Faham Tak????~

salam semua....korang sihat????
kasih x berapa nk sihat arini....
fizikal alhamdulillah sihat....mental, x berapa nk sihat gitu...

camner nmpak cam org psiko x....??

arini kasih x tahu knapa rasa nk marah jek..
mybe sbb semalam lepas pekena nasi beriani masa jamuan raye BnK ..
Balik rumah ...mata rase berat gile cam nk lelap dah...
tp bila dah posting elok jek atas katil...
mula lah tergolek-golek x tentu arah...
apesal entah la...
dengki jek negok rumitku dibuai mimpi indah (yeke indah)

alkisahnyer pagi tadi adew klas pagi kol 8...
igt nk ponteng jek...
tp bile pk lact kata nk wat test...
kasih pon terkedek2 la mangun tido...
x bole tidonyer pasal kol 5 a.m mata still x lelap2..

nak pegi ke xnk ..nk pegi ke xnk...siksanyer nk mangun...

walaupun mengong2 jek kepala neh..
kasih teruskan usaha utk pgi kelas...
mcm x biasa kn bila nk naik bas 2...
cam biasa kna beratur...
tergedik2 jek sume yg baru sampai nk masuk barisan..
yerla takut kna duduk belakang...
dah biasa dah kerenah bebudak KAB neh...

ha...adew change dok depan...aku ngorat brader depan neh...ok x??

kemuncaknyaer cerita kasih yang panjang lebar ni...
bila dah nk naik bas 2 biasa la kna rebut2...
ok la...boleh gak naik bas walaupon kena brdiri...
asalkan sampai kampus...

xpew drebar kami leh jd cermin belakang....ko wat jek keje ko eh...

kasih kena brdiri 2 sebelah drebar bas..
drebar 2 sah2 la duduk dan kasih berdiri kn...
lepas 2 sebab dah penuh bas...
drebar neh nk tutup la pintu...
yg bebudak kt bawah yg otw nk naek bas neh...
berusaha jugak nk naek...
padahal memang da penuh sangat dah..
masa 2 ase nk jek jerit..
x faham bahasa ke org kata dah penuh...
tp lam hati...#$*&^%)@!>?"*&^%$@....

bile bas nk jalan 2
boleh plak si drebar neh tolak hand beg kasih...
ish2...x mintak permission dulu...
mintak la izin klu nk suh ketepi pon...
konon2 cermin blakang x nampak...
mmg nk kene cepuk jek drebar neh ngn kasih...
dah la kasih x dew tempat nk barpaut masa 2...
senang2 jek nk jatuh dgn pose mengancam gitu...

apocot mak ko....malu weh....jatuh r saham aku pas neh...

ok lah pasal drebar bas india yg sengal 2...
sebab kena brdiri tuh..
kasih faham la tangan mesti nk berpaut kt mana2...
yg menyakitkan hati kasih...
der la minah sorang neh tanpa belas kasihan dan x tahu adab...
bolehnyer die pegi tolak tangan kasih dari brpaut...
eeeee....panasnyer atiku ini....
dah la kasih xdew tmpat nk brpaut...
hurmmm...lam ati ni nampak kecik jek minah nih...
karang klu sound pepagi neh..
iyer la kn kita sesame brdiri sepatutnye faham keadaan masing2..

ko jangan main2 ngan aku....muka aku lom ijau lg neh...baek ko mntak maap cepat....

hurmm....
bile sampai jek kt bus stop taman bernam adew la org turun kn...
so...org2 depan ni bg la jalan...
kasih pon bgi la jugak...
minah yg x tahu adab neh kene la turun dulu tuk bg laluan tuk org nk turun kn..
kasih still lam bas...
bila bas nk jalan balik 2...minah ni naek la ngn beberapa org lg...
bile dah adew ruang 2 kira ok la sikit walaupn 2 org jek yg turun...
kasih pn bgi la laluan untuk org yg naik td untk brpaut...
iyer la ..kasih pon faham keadaan org yg brdiri ni kn...
so..minah yg brlagak kerek neh td bolehnyer die tolak kasih...
ape la salah yer klau cakap..."boleh x akak ketepi sikit" @ senyum ke tanda hormat..
ini xdew nyer...die bolehnyer tolak kasih...
tahu r badan die besar...kasih pon besar gak..
tp jgn r wat mcm 2...
sakit ati tol...
buat hilang mood jek...

apew tengok2....aku mmg x puas ati ngan ko....nk lawan meh r...

so, bile dah smpai kampus 2...
kalut lak die nk turun dr bas...
kasih mcm nk sound jek minah nih...
huhh.....mencabar keimanan betol pepegi td...
nasib baek bolek kawal lg...
klu x...habis la minah 2...

p/s: apew salahnyer kita empati pada org yg sama nasib ngan kita kn... apew la susah sangat kn....




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~Semua TenTanG PrakTikUM~

...TerunGkai SudaH seGaLa PerSoalan....

salam sume...
rasanya dah terlalu lama kasih tak update blog neh...
entahlah...lepas raye aritu adew byk keje..
tesis, exam yg dah nk dekat, assigmnt....
macam2 kena settlekan..terutamanya pasal praktikum...
terasa beban bila memikirkannya...

kasih andaikan semua rakan2 kasih di upsi yg berada
di semester 7 skrg sudah mengetahui tentang status pektikum korang
terutamanya skolah mn yg korang akn praktikum nnt...
harap korang juga berpuas hati
walaupon ramai yg tak berpuas hati sebenarnya..
iyer la....redha jek dalam terpaksa...

situasi kasih plak lain...
hahha...mungkin adew yg senasib dgn kasih mungkin...
sedey betol bila terkenagkan asyik2 muka ni jek pergi
mengadap unit latihan mengajar (ULM) dan Call Cik aziz shah..
dan yg terakhirnyer....harap2 adalah kelmarin...

al-kisahnyer mcm ni...
kasih n my partner Fam sepatutnya mintak praktikum di melaka...
dan semua maklum melaka tak buka utk praktikum utk januari ni...
so...bebudak yg sblom ni mintak utk praktikum di melaka
telah dicampakkan ke selangor dan utk kos kasih,
ramailah tercampak ke klang termasuklah kasih sndiri...
tercampak la di tengah2 bandar klang...
sorang2 plak 2 budak b&k...
di smk. La Selle (M), klang.

tapi malangnya...
partner kasih tercampak ke smk. Raja Muda Musa,
di batang berjuntai...
so, setelah dibincangkan
pertukaran boleh dibuat...alhamdlillah..
sbb 2 la kasih asyik mengadap jek ULM...HUHUHU
dan persoalan sudah terjawab....
kasih akhirnya akan praktikum di smk. Raja Muda Musa,
di batang berjuntai @ Bestari jaya (glamour sikit kn)..

sebenarnya banyak faktor kasih nk brtukar ke smk. Raja Muda Musa...
yg paling utama sbb sekolah La Selle (M) tu mmg betol2 dlm bandar klang...
sebagai kaunselor pelatih, rasaya baik kasih belajar dr sekolah yg biasa2 dulu...
kerenah pelajar ni berbagai-bagai. kadang2 kita sendiri x boleh nk jangka...
so, kasih perlu bertatih-tatih dari bawah...

sbb kedua....ialah disebabkan smk. La Selle, tu lebih kurang sekolah katolik...
ajaran kristian kuat disana...huhu
dan ke 3 sbb kebanyakkan pelajar disana adlah india...
selain tu, skolah tu semua pelajarnya adlah lelaki....

entahlah, kasih harapkan pilihan yang kasih buat ni tepat...
kasih tak nak menyesal kemudian hari...
pada pandangan kasih sendiri, sebagai seorang guru...
faktor2 persekitaran mcm 2 x perlu dijadikan alasan...
tiada alasan untuk sebarkan ilmu pd anak bangsa....
walaupun di cerok pedalaman sekalipun...
TETAPI...sebagai kaunselor pelatih yang perlu laksanakan tugasnya
sepanjag tempoh praktikum supaya berjalan dgn lancar...
faktor2 tersebut perlu diambil kira...

kasih doakan semua rakan2 yg akan berpraktikum awl januari nnt...
semoga korang berjaya hadapi semua rintangan dlm tempoh praktikum...
dugaan yang datang semuanya adalah untuk mematangkan kita...

insyaAllah...
kita sama jadi pendidik yang berjuang untuk menyebarkan ilmu
dan kpd bakal2 kaunselor...
semoga tabah berjuang untuk memanusiakan manusia...

SMK. RAJA MUDA MUSA
nantikan kehadiran kasih di sana...










  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

UPSI~ibu kandung suluh budiman

Terkini Dari UPSI : TNC (A&A): Penempatan ke sekolah dibeku mulai 2010?


Tanjong Malim, 4 Oktober – Profesor Dr. Zakaria Kasa, Timbalan Naib Canselor Akademik & Antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mengeluarkan kenyataan semua penempatan lepasan UPSI ke sekolah-sekolah terpaksa dibeku bermula 2010.

Kenyataan tersebut dipetik dalam ucapan perasmian yang disampaikan beliau dalam 'Simposium Halatuju Pendidikan Fizik Di Malaysia' anjuran Persatuan Mahasiswa Sains (PMS) dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni (JHEPA) UPSI yang berlangsung di Bilik Seminar Bitarasiswa semalam.

Dalam pada itu katanya, pembekuan semua penempatan ke sekolah-sekolah ini dikeluarkan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melibatkan semua institusi yang mengeluarkan bakal-bakal guru bukan sahaja di UPSI malah di IPTA lain yang menawarkan program pendidikan termasuk Institut Perguruan (IPG) di seluruh negara berikutan masalah kewangan yang dialami pihak Kerajaan Malaysia.

Beliau pada awalnya mengambil langkah untuk tidak mengumumkannya kepada pelajar kerana bimbang menjejaskan motivasi pelajar untuk meneruskan pengajian namun bertukar fikiran dengan mengumumkannya semalam kerana beranggapan perkara tersebut harus diketahui semua pihak sebagai langkah persediaan.

Sementara itu, beliau turut menjelaskan penempatan untuk graduan pada tahun ini tidak mengalami masalah kerana tindakan membekukan penempatan tersebut hanya bermula tahun hadapan.

Beliau walau bagaimanapun tidak mengeluarkan kenyataan bertulis berkenaan perkara tersebut dan hanya diselitkan dalam ucapan perasmiannya semalam.

Dalam perkembangan berkaitan, seorang mahasiswa UPSI mendakwa menerima mesej melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS) daripada rakannya dari sebuah IPG mengatakan perkara yang sama minggu lalu. Katanya dalam e-mel yang dihantar ke upsikini@gmail.com, pelajar terbabit mengatakan keluaran UPSI dan IPTA lain yang tamat pengajian bermula tahun hadapan, perlu menunggu selama 2 tahun sebelum ditempatkan ke sekolah-sekolah.

Tambahnya, pelajar IPG yang dijadual ditempatkan ke sekolah-sekolah pada tahun hadapan akan diawalkan penghujung tahun ini bersama-sama dengan keluaran UPSI dan IPTA lain yang bergraduat pada tahun ini.

Keadaan ini menurutnya mempunyai kaitan dengan masalah yang berlaku apabila lambakan graduan pendidikan di seluruh negara.

Mengulas tentang perkara tersebut, Exco Akademik & Kerjaya Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), Nur Aqilah Hanis berkata pihaknya akan mendapatkan penjelasan lanjut berkenaan perkara tersebut daripada TNC Akademik sendiri supaya tidak berlaku kekeliruan.

“Isu ini boleh menjadi isu nasional, bukan hanya melibatkan UPSI sahaja, jadi lebih baik kalau saya dapatkan dulu penjelasan secara terperinci daripada Prof. Dr. Zakaria dan Bahagian Akademik supaya maklumat sebenar dan tepat diperoleh sebelum saya mengulas lanjut.

“Kita tak mahu isu ini menjadi sebab untuk kita bertelagah, apa yang penting selepas kita mendapatkan maklumat tersebut, kita akan fikirkan penyelesaiannya. Jadi semua pihak diharap dapat bersabar”, jelasnya.

sumber berita dari upsikini.blogspot.com

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~puISi~

~CINTA ITU APA...?????~

video
~sedutan dari filem ketika cinta bertasbih~

cinta
adalah kekuatan
yang mampu mengubah duri jadi mawar
mengubah cuka jadi anggur
mengubah sedih jadi riang
mengubah amarah jadi ramah
mengubah musibah jadi muhibbah
itulah cinta....

sekalipun cinta telah ku uraikan
dan kujelaskan panjang lebar
namun jika cinta ku datangi
aku jadi malu
pada keteranganku sendiri

meskipun lidahku
telah mampu menguraikan
namun tanpa lidah
cinta ternyata lebih terang..
sementara pena
begitu tergesa-gesa menuliskannya..

kata-kata pecah berkeping-keping
begitu sampai kepada cinta..

dalam menguraikan cinta
akal terbaring tak berdaya
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur..

cinta sendirilah yang menerangkan
cinta dan percintaan..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~no title~

~UpDate Jek~


.....salam aLL.....
...korang nampak ikon di atas...
...haaaaa...
.....mood kasih lebey kurang cam 2 la...
....ala ala cam bahagia manje2 gitu...
...huhuhu...

...sebenarnyer....
...xdew apew2 kasih nk update....
...still dalam mood raye....
....hu
huhu...
....puasa walau x cukup sebulan....
...tp raye tetap nk sebulan jugak k...

Align Center ...to all member blogger...
...hope u all masih bergumbira di bulan syawal ni....
....walau da kena mula keje, study@ ape2 jek yg korang buat k...

....bile moo
d raye masih adew...
....maka banyakLah kerja tergendala k...
....alalla
lala....camner ni...
...xsgment still x siap....
...sa
pe nk jawab...

....hope mood rajin akan kembali....
...i
nsyaAllah....


+++++
teringin nk update blog+++++
++++
malangnyer idea xdew++++

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

hari raya

~ adeGan2 Yg munGkin Kita aKaN LiHaT sEbeLuM MenJelang Hari Raya ~

Dalam beberapa hari lagi umat islam di seluruh negara akan menyambut hari yang dinantikan iaitu hari raya aidilfitri. kasih percaya sekarang semua orang masing2 sudah berada dalam mood nk raya bukan???....kalau sesaper yang xdew 2 mybe adew somthing wrong la dlam diri die 2...maka cheack2 la diri anda yer. ok, disebabkan semua orang dah sibuk2 buat persiapan raye dan sebagainyer. suke, kasih nak berkongsi adegan2 yang mungkin kita hadapi di sebelum manjelang hari raya ....adegan2 yang mungkin kita lihat @ hadapi.......

1) mak kita dah sibuk2 nk tukar perkakasan rumah....nk tukar langsir, cadar, perabot, karpet dll lg la. tambah2 bila tengok jiran @ sedare tukar semuanyer dgn yg baru...huh...yg xdew duit pon bole jd adew duit. yg pening2 kpala nnt mstilah ayahnyer.2 x termasuk bab mengecat rumah lg...huh..

2) suami & isteri mula decide nk balik kg sape...ha, selalunyer kesian la pd si suami...asyik mengalah jek kn dgn isteri...huhu....sblom nk raye kata nk balik kg suami alih2 x jd...trpaksalah balik kg isteri...klu x..tido luar la kn...

3) stesen bas msti dah sesak2 dengan org2 yg berada di perantauan nk balik kg. student2 u ni jgn dok kata la....awl2 lg dah sibok2 beli tiket raye. dan yang paling naek menyampah bile ulat2 tiket bas ni keje nk amik kesempatan jek...letak harga tiket x munasabah langsung.tp klu dah terdesak nk buat mcm mn kn....redha jek la kn..

4) kereta2 di jalan raya akan kelihatan seperti keretapi yang disambung2....ha....bersiap sedialah nk menempuh trafic jam....tambah2 klu balik sehari sblom raye...perhhhhhh.....yang 4 jam perjalanan leh jd 10 jam wehhhh....sabo jek la kn...sape suh blik lambat...

5) shopping kompleks akan dihujani oleh orang ramai....untung tol kn malaysia ni sbb banyak perayaan...untung kt pemilik2 shopping mall ni la kn.....adegan tawar menawar akan menjadi lebih dasyat dan rancak nak2 plak bile dah dekat2 nk raye...so, pandai2 la nk tewar menawar k...jadilah pembeli yg bijak...cewah

6) golongan kaum hawa akan sibuk2 nk blajo buat kueh raye....haaa....time2 nk raye ni la baru nk blajo klu x, xdewnyer nk blajo kn......klu x pon buat la kueh tunjuk2 kt kedai2...huhuhu.. pas 2 leh ngaku wat sendiri...

7) budak2 akan membuat terget duit raya yg mereka nk dapat masa arri raya nnt..haaa....jgn main2 bebudak sekarang bijak....bebudak ni siap dah survey rumah sape yg dorang nk serbu...& pada sape yg dorang boleh dapat duit raye labih....heheh...bersedialah wahai org2 yg dah bekerja...

8) mak kita @ akak2 kita @ famili kita akan decide nk masak apew mase raye nnt. manu 2 kn penting....klu org2 sblah utara menu yg sgt2 biasa macam laksa utara, bihun sup, mee kuah, nasi tomato dll. lemang, ketupat pulut n rendang wajib ada....

9)Pesta mercun n bungan api akan bermula....dah rasa mcm tahun baru cina pon adew jugak...huhuhu...tp yg bezannya...kita pasang pelita...hurmmm...cantik2.

10) pd yg x dapat blik kg terutamanya student dr sabah n serawak terpaksalah beraya d semenanjung....da yg blik kg kwn2....ada jg ikut xtvt universiti n dll. pd pagi raye bile call famili sah2 la ada drama sedih sebabak...huhuhu....ala...cedeynyer..

11) pekerja2 n student2 akan hilang mood utk buat kerja n asyik terfikir2 nk raye jek...klu yg keje ofis tentunyer akan menghabiskan masa melayari internet dgn melihat2 baju, kasut, kerongsang di laman2 web(bg perempuan), bg lelaki pula, akan main game jek sampai la waktu balik keje....haaaa.....masa ni la produktiviti akan menurun....huhuhu

ok la....da cukup la sebelas...rasenyer adew banyak lg adegan2 yg berlaku...klu ada bloGger2 nk tambah...sila silakanlah yer....kasih sgt berbesar hati...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

kad raya

Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada Kasih....


kad raye yg x bape nk comel ni kasih nk kasi pada:

@ pengunjung2 blog kasih khasnyer....
@ kpd kwn2 baek kasih....terutamanya yein, sue,aida, napis, faiz n marziana.
@ bebudak B&K upsi sem 7....(semuanyer yer....klu da slh & silap sy mohon maaf)
@ bebudak umah @ xumah di kolej aminuddin baki yg indah ini....hikhikhik
@ kwan2 d upsi course lain....
@kwn2 lame di sk, smk dulu....heheh(klu korang nengok blog sy neh)
@ sape2 yg mengenali diri ini...

~dengan ucapan selamat hari raya maaf zahir & batin
~ (jgn lupe copy , paste n save kad raye neh yer)

....terima kasih..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

my award

~ saye dapat award ~




salam ramadhan semua...
kasih xdew pew2 nk update selain nak ucapkan tanx kpd nic iaitu empunya blog i'm NOT MR_perfect coz telah menghadiahkan award sbg pengomen blognyer....kasih amat hargainyer....huhuhu....tanx nic lenkali leh bagi lg eh...=)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ProGram~

Sehari di maahad al-isLah

Assalamualaikum semua....

hari ni sy nk berkongsi dgn rakan2 semua tentang program yg sy dan kawan2 telah jalankan pd 5/9/2009 (sabtu) di maahad aL-islah di Teluk intan Perak.


perjalanan kami bermula sepatutnyer seawal jam 6 pg...tp disebabkan sedikit kesulitan mungkin seorang rakan, perjalanan kami lewat sedikit daripada jangkaan. pagi tu kami sgt rushing sbb program kami sepatutnyer bermula jam 8.30 pgi. tp......biaselah...agak terlewat sedikit. sy yg first time pergi ke sana merasakan perjalanan agak panjang....lagipun sy kena kendalikan slot yg pertama bersama rakan seperjuangan iaitu rosnah. lagipun slot ice-breaking pd aku mmg penting utk menarik perhatian peserta program utk fokus dalam program yg dijalankan disamping utk mengenali rakan mereka dgn lebih dekat. sy dan rakan2 sampai dgn selamat di maahad al- islah pada lebih kurang jam 8.40 pgi. walaupun terlewat sedikit tetapi kami meneruskan juga apa yang dirancang. Alhamdulillah, slot yang aku jalankan berjalan lancar. peserta program ni pun bagi kerjasama dgn baik kpd kami. sebenarnya, sebelum jalankan program di maahad al-islah ni, aku sedikit risau jika peserta tidak dapat memberi kerjasama @ aku sendiri yg tak dpt handle mereka. seingat aku, sejak aku di upsi, aku pernah menjalankan program bersama rakan2 di sebuah sek. maahad di pahang dan ini lah yg keduanya di teluk intan. entahlah....kadang2 aku rasakan menjalankan program di sekolah2 agama rakyat @ sekolah agama ni biasa sahaja, malah lebih seronok kerana pelajar2nya sgt menghormati kita sebagai tetamu. mungkin disebabkan latarbelakang yg berbeza dan mungkin disebabkan persekitaran sekolah yg berbeza memberi persepsi yg berbeza pd aku berbanding menjalankan program di sekolah menengah biasa. tetapi semuanya biasa shj. malah lebih seronok menjalankan program di sekolah agama.

ok...berbalik pd program yg kami jalankan kelmarin...
slot ice-breaking yg sy dan rosnah jalankan berjalan dgn lancar.sy lihat peserta2 program ni terhibur dgn aktiviti. tetapi hakikat yg sy terpaksa terima ialah program ini dijalankan di sekolah agama. pergaulan mereka terbatas dan tingkahlaku mereka jg sgt2 mereka jg. jadi untuk membuat mereka terhibur dgn aktiviti yg dijalankan agak menyukarkan pd sy. pada mulanya pelajar2 ni agak malu untuk datang kedepan utk brkongsi cerita dgn rakan2. tapi lama kelamaan mereka semakin ok dan enjoy. Alhamdulillah....slot pertama sudah selesai. selesai giliran sy dan rosnah...ilyana dan napisah pula mengambil alih dengan menjalankan inventori kerjaya kepada peserta program. inventori yg kami gunakan ialah VPI. untuk menjalankan slot ini agak mencabar jugak pd sy. sukar untuk membuatkan peserta memahami cara pengiraan skor. walaupun agak sukar, namun sy lihat peseta2 ni bersungguh2 mengira. ada yg teruja dengan keputusan skor yg mereka dapat. ada yang suka dengan keputusan yg mereka dapat. daripada pemerhatian sy, slot inventori 2 berjaya sbb boleh dikatakan semua peserta menjalankan inventori tersebut dgn jujur dan keputusannya valid dgn diri mereka. alhamdulillah...matlamat slot kedua mmg mancapai matlamat. pada sy, peserta2 ni akan lebih fokus kpd bidang yg sesuai dgn mereka jk mereka betul2 faham tentang potensi yg ada dalam diri mereka. insyaAllah. selesai slot kedua, peserta2 dibenarkan rehat.iye la kn....bulan puasa ni bukan senang untuk fokus kn. selepas solat zohor aktiviti diteruskan lg. slot ke3 iaitu LDK dilaksanakan oleh Kamsiah dan fashan. biasa la kn...aktviti LDK mstilah menyeronokkan. selesai slot ketiga, nazri terus menjalankan slot yg ke 4. slot ke 4 ni adalah ceramah pasal kemahiran belajar. biasala...dah petang2 tenaga masing2 semakin kurang...peserta2 nampak agak mengantuk kami sbg fasilitator ni pun dah mula penat...buat program pd bulan puasa mmg mencabar. ini baru sehari klu berhari2 entahlah.....jika peserta hilang fokus.....ubatnyer msti energizer....lepas 2 ok la kn.... selesai slot ke 4... maknanya selesai sudah semua aktiviti..selepas berhenti solat asar..akan diadakan majlis penutupan. majlis penutupan dirasmikan oleh pengetua maahad al- islah. alhamdulillah...selesai sudah program. lega rasanya....selepas sesi bergambar, kami berehat dahulu sebelum menunggu waktu berbuka. juadah berbuka puasa semunya disediakan oleh pihak maahad. juadah berbuka mmg sedap, namun disebabkan masing2 hilang selera disebabkan kepenatan jadi semua hanya mengisi perut kecuali pengarah program....mungkin disebabkan program dah selesai, so hati dah makin senang dan tenang....

walaupun kepenatan, namun masing2 rasa puas....sy nk ucapkan setinggi terima kasih kepada pihak maahad al-islah dan ahli2 group iaitu kamsiah, napisah, nazri, fashan, ilyana dan rosnah sbb byk memberi kerjasama. walaupun agak penat tapi semua berjalan dengan lancar seperti yang diharapkan...semoga kita masih berpeluang untuk mengendalikan program bersama2 lagi suatu hari nanti. insyaAllah. hurmmmm.....lepas ni sibuk lak nk siapkan laporan....huhuhu...cayok2..

........gambar sms jalankan program akan di upload kemudian......

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~muNgkiN kiTa SeruPa~

KiTa SemaKin DekaT uNtuK kITa SemaKiN jAUh


mungkin teman2 pernah terbaca entry ini dlam blog teman2 kita...aku seperti tertarik dengan kata2 ini.kata2 yang aku terfikir2 sejak bermulanya perbualan aku , faiz dan aida...hurmmm... faiz yang memulakan perbualan tentang ini.ada betulnya kata2 faiz...kita semakin dekat untuk kita semakin jauh...bila fikir2 balik mmg terasa sedih dan pilunya....kesedihan yang akan kita semua hadapi bagi pelajar2 B&K semester 7.


sejak kita melangkah ke upsi semasa semester satu, tekad kita semua untuk menggenggam segulung ijazah. banyak perkara kita hadapi tak kira suka ataupun duka.aku pasti semua rakan2 pernah merasai semua itu. kenangan manis, pahit, kelat , masin....dan macam2 lagilah kita tempuhi untuk sampai ke tahap ini....semester 7....dan lepas ni... kita akan semakin jauh...langkah kita akan semakin luas, lebar, cepat ataupun lambat...hurmmm...



bila dihitung-hitung hari, tidak sampai 3 bulan kita akan bersama-sama disini...bukan setakat rakan2 seperjuangan kita tinggalkan malah ibu kandung suluh budiman ini juga kita akan tinggalkan.sedih bukan???telah lama rasanya kita menapak di bumi bertuah ini....walaupun tanahnya gersang namun budinya kepada kita tidak terhingga kerana ia benyak mengajar kita tentang erti kehidupan, erti persahabatan, erti pengorbanan, erti kesetiaan dan erti kasih sayang.


di sini....mungkin di KAB, KHAR,KUO,KZ,taman bernam, taman malim, taman sri indah, taman U, dan dimana pun ceruk kita di bumi tanjong malim ini tapi kita tetap mengukir kenangan bersama teman2 seperjuangan. hari ini mungkin kita tak merasai bahagianya dan indahnya semasa kita disini...tapi suatu hari nanti mungkin kita akan merindukan suasana ini semua bukan???ketika itu..terasa indahnya zaman belajar di upsi....seronoknya tinggal bersama teman2...



kenangan....macam2 kenangan yang kita tinggalkan dalam nota kehidupan sebagai seorang pelajar B&K selama lebih kurang 3 tahun lebih di upsi....namun lepas ni kemana langkah kita akan kita halakan...walaupun kita semakin jauh namun kita tetap masih berada dalam arena yang sama...arena yang jd nadi dan kita telah semai sejak dari semester satu lg....bidang kaunseling yang sebati dengan kita semua....insyaAllah walupun kita semakin jauh....kita tetap berjuang dalam bidang yg sama.


walaupun aku sendiri tidak berkesempatan untuk mengenali dengan lebih dekat kesemua teman2 B&K semester 7..namun aku harapkan aku masih berpeluang untuk mengenali mereka..aku masih sempat untuk mengukir kenangan indah bersama mereka...insyaAllah aku menghargai peluang yang masih ada ini....pesanan buat teman2....hargailah masa yang ada untuk kita menghargai teman2 di sekeliling kita....walaupun kita semakin dekat untuk kita semakin jauh, namun masih ada saki baki masa untuk kita melakar kenangan bersama-sama.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

uLanGtaHuN...

...GenaP SetaHun...


hari berganti hari
bulan berganti bulan
tahun berganti tahun...
begitu juga hubungan kita...
1 september muncul lagi....

aku rasakan baru seketika bersamamu..
tp realitinya telah setahun usia perhubungan kita...


cepat betul masa berlalu
tiada kata yg mampu ku ucapkan selain...
aku bahagia bersamamu...

aku sayang kamu...

aku doakan
hubungan kita akan kekal sampai bila2...

aku harapkan kasihmu padaku
seperti
cintanya Nabi muhammad kepada Siti Khadijah..

setianya majnun kepada laila...
dan sayangnya Fredricksen kpd ellie...

.....akO Sayang KamOO......

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~kampungKu~

~ tak PuaS BaliK kG~

aku baru jek sampai dr kg semalam
walauapon jasadku sudah berada di upsi
tp mood aku masih terasa berada di kg@di umah
x puas balik umah last week...

tiga hari berlalu macam x terasa pon
hurmmm....wawawa...x sabar nk balik raye
puasa lom abes da igt nk raye
macam mane 2..
ape2 jek la....

balik kg jmpe famili buat aku rase tenang jek...
tah ler....
rase nk jek dok kt umah...
walaupon bile kt umah
aku mmg akn jadik bibik mak aku kt umah...
huhuhu...tp 2 la yg buat aku gembira
sweet jek bile tingat sume 2....

tah ler....
aku rasa bahang untuk aku jaoh dr famili
makin terase jek...
sbb 2 la aku asyik teringat nk balik kg jek...

ape2 pon....
aku harap perjalanan hidup aku
akan jd lebih mudah utkn aku hadapi....
jaoh mcm mn pon kita dgn famili
tp klu kita susah
dorang jgak tolong
dan tmpat kita mengadu....

~p/s

hargailah ibu bapa kita selagi mereka masih hidup...
tunjukkan lah kasih sayang kita pada mereka...



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~KiSah iNsaN BerGeLar WaniTa~


~~ ErTi kaSih,CinTa & PenGorBanan SeoraNG Ibu~~

"Nurse, boleh saya tengok bayi saya?" ibu muda yang baru bersalin itu bersuara antara dengar dan tidak kepada seorang jururawat. Sambil tersenyum jururawat membawakan bayi yang masih merah itu. Si ibu menyambut dengan senyum meleret. Dibuka selimut yang menutup wajah comel itu, diciumnya berkali-kali sebaik bayi tersebut berada dipangkuan.

Jururawat kemudian mengalihkan pandangannya ke luar tingkap. Tidak sanggup dia bertentang mata dengan si ibu yang terperanjat melihat bayinya dilahirkan tanpa kedua-dua cuping telinga. Namun gamamnya cuma seketika. Dakapan dan ciuman silih berganti sehingga bayi yang sedang lena itu merengek. Doktor bagaimanapun mengesahkan pendengaran bayi itu normal, sesuatu yang cukup mengembirakan si ibu.

Masa terus berlalu... Pulang dari sekolah suatu tengahari, anak yang tiada cuping telinga itu yang kini telah memasuki alam persekolahan menangis memberitahu bagaimana dia diejek rakan-rakan. "Mereka kata saya cacat," katanya kepada si ibu. Si ibu menahan sebak. Dipujuknya si anak dengan pelbagai kata semangat. Si anak menerimanya dan dia muncul pelajar cemerlang dengan menyandang pelbagai jawatan di sekolah. Bagaimanapun tanpa cuping telinga, si anak tetap merasa rendah diri walaupun si ibu terus memujuk dan memujuk.

Ayah kanak-kanak itu bertemu doktor. "Saya yakin dapat melakukannya jika ada penderma," kata pakar bedah. Bermulalah suatu pencarian bagi mencari penderma yang sanggup berkorban.
Setahun berlalu... "Anakku, kita akan menemui doktor hujung minggu ini. Ibu dan ayah telah mendapatkan seorang penderma, tapi dia mahu dirinya dirahsiakan," kata si ayah.

Pembedahan berjalan lancar dan akhirnya si anak muncul sebagai manusia baru, kacak serta bijak. Pelajarannya tambah cemerlang dan rasa rendah diri yang kerap dialaminya hilang.
Rakan-rakan memuji kecantikan parasnya. Si anak cukup seronok, bagaimanapun dia tidak mengabaikan pelajaran. Pada usianya lewat 20-an, si anak menjawat jawatan tinggi dalam bidang diplomatik. "Sebelum saya berangkat keluar negara, saya ingin tahu siapakah penderma telinga ini, saya ingin membalas jasanya," kata si anak berkali-kali. "Tak mungkin," balas si ayah. "Perjanjian antara ayah dengan penderma itu masih berjalan. Tunggulah, masanya akan tiba." "Bila?" tanya si anak. "Akan tiba masanya anakku," balas si ayah sambil ibunya mengangguk-angguk.

Keadaan terus kekal menjadi rahsia bertahun-tahun lamanya.
Hari yang ditunggu tiba akhirnya. Ketika si anak berdiri di sisi keranda ibunya, perlahan-lahan si ayah menyelak rambut ibunya yang kaku. Gelap seketika pandangan si anak apabila melihat kedua-dua cuping telinga ibunya tiada.

"Ibumu tidak pernah memotong pendek rambutnya," si ayah berbisik ke telinga anaknya. "Tetapi tiada siapa pernah mengatakan ibumu cacat, dia tetap cantik, pada ayah dia satu-satunya wanita paling cantik yang pernah ayah temui. Tak percaya... tanyalah pada sesiapa pun kenalannya."


P/S :

Kecantikan seseorang bukan terletak pada fizikal tetapi di hati. Cinta sejati bukan pada apa yang dilakukan dan dihebah-hebahkan tetapi pengorbanan tanpa diketahui.

Selagi ibu kita ada didunia ini, ciumlah dia, cium tangannya, sentiasa minta ampun darinya, berikan senyuman kepadanya, bukannya dengan bermasam muka, kasih ibu tiada tandingannya, ingatlah "SYURGA DI BAWAH TELAPAK KAKI IBU", penyesalan di kemudian hari tidak berguna, selagi hayatnya ada,curahkanlah sepenuh kasih sayang kepadanya..


"Saya Sayangkan Ibu"

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~KiSah InsaN berGelar Wanita~

~KisaH PeNgorBaNan SeOranG iStEri~

~kisah ini aku dapat dari sebuah blog perkahwinan....pada aku, kisahnya menarik, n menyentuh hati...BACA lah...mungkin ia dapat beri pengajaran pada kita semua...insyaAllah~

Nura memerhatikan jam didinding, sudah dekat pukul 12.00 malam,argh.. Dia lambat lagi malam ini. Akhirnya sofa itu jugak menjadi katilnya malam ini.

2.00 pagi. "Nura, Nura bangun sayang". Hilmi mengejutkan isterinya. "Eh! abang dah balik, maaf Nura tertidur, abang nak makan?" tanya Nura. "Tak per lah abang dah makan tadi, Jomlah kita tidur di atas". Jawapan yang cukup mengecewakan Nura.

"Arrggh rindunya Nura pada abang, rindu nak makan semeja dengan abang, abang tak nak tengok ker apa Nura masak hari ni, ikan cencaru sumbat kesukaan abang," luah Nura dalam hati.

"Abang naiklah dulu Nura nak simpan lauk dalam peti ais dulu", Pinta Nura sambil menuju ke dapur. Gugur air mata isterinya menyimpan Kembali lauk-lauk yang langsung tidak dijamah suami tercinta kecil Hatinya sedih perasaannya. Nura ambil dua keping roti sapu jem dan makan untuk mengalas perut kerana dia sememangnya lapar, tapi selera makannya terbunuh dengan situasi itu. Nura menghirup milo panas sedalam-dalamnya dan akhirnya masuk bilik air gosok gigi dan terus menuju ke bilik tidur. Sekali lagi terguris hati seorang isteri apabila melihatkan suaminya telah terlelap.

"Sampai hati abang tidur dulu tanpa ucapkan selamat malam tanpa kucupan mesra, tanpa belaian dan tanpa kata-kata kasih abang pada Nura", bisik hati kecilnya.

"Aargghh….rindunya Nura pada abang.

"Nura rindu nak peluk abang,

Nura nak kucup abang, Nura rindu abang".

Selesai solat subuh, Nura panjatkan doa semoga dia sentiasa beroleh bahagia, dipanjangkan jodohnya dengan Hilmi tercinta, diberi kesihatan yang baik dan paling panjang dan kusyuk dia berdoa semoga Allah Berikan kekuatan untuk menempuh segala badai. Selesai menjalankan amanat itu, Nura kejutkan Hilmi, manakala dia bingkas menuju ke dapur menyediakan sarapan buat suami tersayang. Nura keluarkan ayam dan sayur dan mula menumis bawang untuk menggoreng mee.

"Assalamualaikum", sapa Hilmi yang sudah siap berpakaian untuk Ke pejabat.

"Waalaikumsalam, sayang". Nura cuba bermanja sambil menambah, "abang nak kopi atau teh?"

Nura tetap kecewa apabila Hilmi hanya meminta air sejuk sahaja, dia ada 'presentation' dan hendak cepat, mee goreng pun hanya dijamah sekadar menjaga hati Nura dan tergesa-gesa keluar dari rumah. Nura menghantar pemergian suami hingga ke muka pintu.

"Abang, Nura belum cium tangan abang, abang belum kucup dahi

Nura", kata Nura selepas kereta itu meluncur pergi. "Arrghh rindunya Nura pada abang....... ."

-----------------------------------------------------------------------

"Mi, semalam pukul berapa kau balik?" tanya Zikri.

"Dekat pukul 2.00 pagi". Jawab Hilmi acuh tak acuh. "Wow dasyat kau, kalah kami yang bujang ni, woi semalam malam Jumaat ler, kesian bini

kau". Zikri bergurau nakal.

"Apa nak buat, lepas aku siapkan plan tu, aku ikut Saiful dan Nazim pergi makan dan borak-borak, sedar-sedar dah pukul 2.00", aku balik pun bini aku dah tidur. "Balas Hilmi.

"Sorrylah aku tanya, sejak akhir-akhir kau sengaja jer cari alasan balik lewat, hujung minggu pun kau sibuk ajak member lain pergi

fishing, kau ada masalah dengan Nura ke?". Zikri cuba bertanya sahabat yang cukup dikenali sejak dari sekolah menengah, sampai ke universiti malah sekarang bekerja sebumbung.

"Entahlah Zek, aku tak tahu kenapa sejak akhir-akhir aku rasa malas nak balik rumah, bukan aku bencikan Nura, kami tak bergaduh tapi entahlah", terang Hilmi.

"Well, aku rasa aku perlu dengar penjelasan lebar kau, aku nak dengar semuanya, tapi bukan sekarang. Lepas kerja jom kita keluar ok?". Usul Zikri. "Ok." Ringkas jawapan Hilmi sambil menyambung kembali merenung plan bangunan yang sedang direkanya.

-----------------------------------------------------------------------

Nura membuka kembali album kenangan itu. Tersenyum dia bila melihatkan saat manis dia diijab kabulkan dengan Hilmi. Majlis ringkas, hanya dihadiri sanak saudara dan rakan terdekat. Maklumlah yatim piatu, kenduri ini pun mujur sangat kakak sulungnya sudi mengendalikan. Saat-saat sebegini Nura teringat kembali alangkah indahnya sekiranya ibunya masih ada, akan diluahkan segalanya pada ibu tetapi sekarang, dia tidak punya sesiapa.

Nura menangis sepuas hatinya.

5 tahun menjadi suri Hilmi, bukan satu tempoh yang pendek. Nura bahagia sangat dengan Hilmi, cuma sejak akhir-akhir ini kebahagiaan itu makin menjauh.Nura sedar perubahan itu, dan dia tidak salahkan Hilmi. Makin laju air matanya mengalir.

"Abang sanggup menerima Nura, abang tidak menyesal?". tanya Nura 5 tahun yang lepas.

"Abang cintakan Nura setulus hati abang, abang sanggup dan Insya-Allah abang akan bahagiakan Nura dan akan abang tumpahkan sepenuh kasih saying buat Nura,"janji Hilmi.

"Walaupun kita tidak berpeluang menimang zuriat sendiri?". Tanya Nura lagi.

"Syyy... doktor pun manusia macam kita, yang menentukan Allah, Insya-Allah abang yakin sangat kita akan ada zuriat sendiri", Hilmi meyakinkan Nura.

Nura masih ingat saat itu, apabila dia menerangkan pada Hilmi dia mungkin tidak boleh mengandung kerana sebahagian rahimnya telah dibuang kerana ada ketumbuhan. Harapan untuk mengandung hanya 10-20 peratus sahaja. Tapi Hilmi yakin Nura mampu memberikannya zuriat. Tapi, itu suatu masa dahulu, selepas 5 tahun, Nura tidak disalahkan Hilmi sekiranya dia sudah mengalah danterkilan kerana Nura masih belum mampu memberikannya zuriat. Walaupun Nura sudah selesai menjalani pembedahan untuk membetulkan kembali kedudukan rahimnya dan mencuba pelbagai kaedah moden dan tradisional. Arrghh rindunya Nura pada abang.

"Aku tak tahu macam mana aku nak luahkan Zek, sebenarnya aku tidak salahkan Nura, dia tidak minta semuanya berlaku, isteri mana yang tidak Mahu mengandungkan anak dari benih suaminya yang halal, tapi..." ayat Hilmi terhenti disitu. "Tetapi kenapa? Kau dah bosan? Kau dah give up?", Celah Zikri.

“Bukan macam tu, aku kesian dengan dia sebenarnya,duduk rumah saja,sunyi, tapi sejak akhir-akhir ini perasaan aku jadi tak tentu arah, aku rasa simpati pada dia, tetapi kadang-kadang perasaan aku bertukar sebaliknya", terang Hilmi.

"Maksudnya kau menyesal dan menyalahkan dia?", tingkas Zikri.

"Entahlah Zek, aku tak kata aku menyesal, sebab aku yang pilih dia, aku tahu perkara ni akan berlaku, cuma mungkin aku terlalu berharap, Dan akhirnya aku kecewa sendiri. Dan aku tidak mahu menyalahkan Nura sebab itulah aku cuba mengelakkan kebosanan ini, dan elakkan bersama-samanya macam dulu kerana aku akan simpati aku pada dia akan bertukar Menjadi perbalahan", Jelas Hilmi.

"Dan kau puas hati dengan melarikan diri dari dia?", kata Zikri tidak berpuas hati dan menambah, "apa kata korang ambil saja anak angkat?"

"Anak angkat tak sama dengan zuriat sendiri Zek, kau tak faham. Aku harapkan zuriat sendiri dan dalam masa yang sama aku tahu dia tak mampu, ibu dan kakak-kakak aku pun dah bising, mereka suruh aku kawin lagi, tapi aku tak sanggup melukakan hati dia Zek. Aku tak sanggup", Ujar Hilmi.

--------------------------------------------------------------------

Nura masih menanti, selalunya hujung minggu mereka akan terisi

Dengan pergi berjalan-jalan, membeli belah, atau setidak-tidaknya mengunjungi rumah saudara mara ataumenjenguk orang tua Hilmi dikampung. Kini dah hampir 5 bulan mereka tidak menjenguk mertua dia. Dia sayangkan mertua dan iparnya yang lain macam saudara sendiri. Dia tidak punya ibu, maka dengan itu seluruh kasih sayang seorang anak dicurahkan kepada kedua mertuanya. Sebolehnya setiap kali menjenguk mertua atau kakak-kakak iparnya dia akan bawakan buah tangan untuk mereka, biasanya dia akan menjahit baju untuk mereka, itulah yang selalu dibuat untuk menggembirakan hati mertuanya, maklumlah dia punya masa yang cukup banyak untuk menjahit. Selalunya juga dia akan buatkan kek atau biskut untuk dibawa Pulang ke kampung suami tersayangnya. Dan mereka akan gembira sekali untuk pulang ke kampung,

tapi kini... aarghh

.....rindunya Nura pada abang.

Nura tahu Hilmi pergi memancing sebab dia bawa bersama segala peralatan memancing, dan hari ini sekali lagi Nura menjadi penghuni setia rumah ini bersama setianya kasihnya kepada Hilmi. Nura masih tidak menaruh syak pada Hilmi, dia masih cuba memasak sesuatu yang
istemewa untuk Hilmi bila dia pulang malam nanti, tapi Nura takut dia kecewa lagi.

Arghh tak apalah,demi suami tercinta. Aaarggh Rindunya Nura pada abang.

"So you dah tahu i dah kawin, tapi you masih sudi berkawan dengan I kenapa? Adakah kerana simpati atau ikhlas?" tanya Hilmi pada Zati yang dikenali dua minggu lepas semasa mengikut teman-teman pergi memancing.

Sejak itu Zati menjadi teman makan tengaharinya, malah kadang teman makan malamnya.

"I ikhlas Hilmi, dan I tak kisah kalau jadi yang kedua, I dah Mula sayangkan you". Zati berterus terang. Lega hati Hilmi, tapi Nura?

"Abang Nura tak berapa sihatlah bang rasa macam nak demam saja,"

Adu Nura pagi tu, sebelum Hilmi ke pejabat.

"Ye ker? Ambil duit ni, nanti Nura call teksi dan pergilah klinik ye, abang tak boleh hantar Nura ni." jawapan Hilmi yang betul-betul

Membuatkan Nura mengalirkan air mata. Tidak seperti dulu-dulu, kalau Nura sakit demam Hilmi sanggup mengambil cuti, bersama-sama menemani Nura. Arrgg rindunya Nura pada abang.

Disebabkan Nura terlalu sedih dan kecewa, dia mengambil keputusan tidak mahu ke klinik selepas makan dua bijik panadol, dia terus berbaring.

Sehingga ke petang, badan dia semakin panas dan kadang terasa amat sejuk, kepalanya berdenyut-denyut. Nura menangis lagi. Malam tu, seperti biasa Hilmi pulang lewat setelah menemani Zati ke majlis harijadi kawannya. Nura masih setia menunggu dan dia rasa kali ini dia ingin luahkan segala perasaan rindu dan sayangnya pada Hilmi. Tak sanggup lagi dia menanggung rindu yang amat sarat ini, rindu pada manusia yang ada didepan mata setiap hari. Aargh rindunya Nura pada abang.

Apabila Hilmi selesai mandi dan tukar pakaian, Nura bersedia Untuk membuka mulut, ingin diluahkan segalanya rasa rindu itu, dia rasa sakit demam yang dia tanggung sekarang ini akibat dari memendam rasa rindu yang amat sangat.

"Abang, Nura nak cakap sikit boleh?" Nura memohon keizinan seperti kelazimannya.

"Nura, dah lewat sangat esok sajalah, abang letih," bantah Hilmi.

"Tapi esok pun abang sibuk jugak, abang tak ada masa, dan abang Akan balik lambat, Nura tak berpeluang abang". ujar Nura dengan lembut.

"Eh.. dah pandai menjawab,"perli Hilmi.

Meleleh air mata Nura, dan Hilmi rasa bersalah dan bertanya apa

Yang Nura nak bincangkan.

"Kenapa abang terlalu dingin dengan Nura sejak akhir-akhir ni?

Tanya Nura.

"Nura, abang sibuk kerja cari duit, dengan duit tu, dapatlah

kita bayar duit rumah, duit kereta, belanja rumah dan sebagainya faham?" Hilmi beralasan.

Nura agak terkejut, selama ini Hilmi tak pernah bercakap kasar Dengan dia,
dan dia terus bertanya, "dulu Abang tak macam ni, masih ada masa untuk Nura, tapi sekarang?" Ujar Nura.

"Sudahlah Nura abang dah bosan, pening, jangan tambahkan perkara yang menyesakkan dada", bantah Hilmi lagi.

"Sampai hati abang, abaikan Nura, Nura sedar siapa Nura, Nura tak mampu berikan zuriat untuk abang dan abang bosan kerana rumah kita kosong, tiada suara tangis anak-anak bukan? Dan Nura terus bercakap dengan sedu edan.

"Sudahlah Nura abang dah bosan, jangan cakap pasal tu lagi abang tak suka. Bosan betul..."

Pagi tu, Hilmi keluar rumah tanpa sarapan, tanpa bertemu Nura dan tanpa suara pun. Nura makin rindu pada suaminya, demamnya pula kian menjadi-jadi. Malam tu Hilmi terus tidak pulang ke rumah, Nura menjadi risau, telefon bimbit dimatikan, Nura risau, dia tahu dia bersalah, akan dia memohon ampun dan maaf dari Hilmi bila dia kembali. Nura masih menanti, namun hanya hari ketiga baru Hilmi muncul dan Nura terus memohon ampun dan maaf dan hulurkan tangan tetapi Hilmi hanya hulurkan acuh tak acuh sahaja. Nura kecil hati dan meminta Hilmi pulang malam nanti kerana dia ingin makan bersama Hilmi. Hilmi sekadar mengangguk. Tetapi malam tu Nura kecewa lagi. Hilmi pulang lewat malam. Demam Nura pulak makin teruk, dan esoknya tanpa ditemani Hilmi dia ke klinik, sebab sudah tidak tahan lagi.

Abang pulanglah abang, pulanglah Nura ingin beritahu perkhabaran ini, pulang abang, doa Nura. Nura kecewa tapi masih menanti, bila masuk hari ketiga dia sudah tidak sabar lagi, dia menelefon ke pejabat. Dan telefon itu disambut oleh Zikri.

"Syukurlah Nura kau telefon aku, ada perkara aku nak cakap ni, Boleh aku jumpa kau?", tanya Zikri

"Eh tak bolehlah aku ni kan isteri orang, mana boleh jumpa kau tanpa
izin suami aku,berdosa tau", tolak Nura.

Pilunya hati Zikri mendengar pengakuan Nura itu.Setianya kau perempuan, bisik hatinya.

"Oklah kalau macam tu, aku pergi rumah kau, aku pergi dengan mak aku, boleh?" pinta Zikri

"Ok, kalau macam tu tak apalah, aku pun dah lama tak jumpa mak

kau, last sekali masa konvo kita 6 tahun lepas kan ?" setuju Nura.

-----------------------------------------------------------------------

"Eh kenapa pucat semacam ni? tegur Mak Siti. Nura hanya tersenyum penuh makna, dan membisik, "Allah makbulkan doa saya mak cik". Pilu hati Mak Siti dan betapa dia sedar betapa Allah itu Maha Mengetahui apa yang Dia lakukan. Segera Mak Siti mendapat Zikri di ruang tamu dan khabarkan Berita itu. Zikri serba salah.

"Nura, aku anggap kau macam saudara aku, aku tak tahu macam mana Nak mulakan, aku harap kau tabah dan tenang, sebenarnya Hilmi dalam Proses untuk berkahwin lagi satu, dan aku sayangkan korang macam Saudara sendiri, dan aku tak sanggup rumah tangga korang musnah macam ni, kau tanyalah dengan Hilmi dan bincanglah, cubalah selamatkan rumah tangga korang." terang Zikri.

Nura menangis semahunya dibahu Mak Siti, rasa hampir luruh

Jantung mendengarkan penjelasan itu. Patutlah selalu tidak balik rumah. Berita gembira yang diterima pagi tadi, sudah tidak bermakna. Nura menantikan Hilmi sehingga ke pagi, namun dia masih gagal.

Dua hari kemudian Hilmi pulang dan sibuk mengambil beberapa Pakaian penting, dan masa ini Nura bertekad untuk bertanya.

"Ya betul apa yang Nura dengar tu, dan kami akan langsungkan jugak, dan abang takkan lepaskan Nura, itu janji abang, mak ayah pun dah tahu dan mereka tak kisah asalkan abang tidak lepaskan Nura, kerana mereka juga sayangkan Nura, dan Nura kena faham abang inginkan zuriat sendiri, walau apa pun persiapan sedang dibuat, abang janji takkan abaikan Nura." Janji
Hilmi.

Nura sayu mendengar, dan bagaikan kelu lidahnya untuk berkata-kata. Dan segala perkhabaran gembira itu terbunuh menjadi khabar duka.

Nura terlalu kecewa.

----------------------------------------------------------------------

Hilmi masih menanti diluar, rasa amat bersalah bersarang dikepala, sejak dihubungi Zikri, dia bergegas ke hospital apabila dimaklumkan Nura pengsan dan mengalami pendarahan. Doktor dan jururawat keluar masuk. Dia masih resah.

"Insya-Allah En. Hilmi, dua-dua selamat". terang doktor pada Hilmi.

"Dua-dua apa maksud doktor? tanya Hilmi

"Dua-dua ibu dan baby dalam kandungan tu, tapi dia kena banyak

Berehat kerana rahimnya tidak begitu kukuh, saya takut banyak bergerak Akan menyebabkan berlaku keguguran, tapi kami dah mulakan injection Untuk kuatkan paru-paru baby dan jahitkan rahim dia dan bersedia untuk early delivery dalam kes macam ni," terang doktor.

"Ya Allah Nura mengandung, Ya Allah berdosanya aku pada Nura", kesal Hilmi.

Malu rasanya untuk menatap muka Nura.

"Kenapa Nura tak bagi tahu abang yang Nura mengandung? kesal Hilmi.

"Nura memang nak bagitau abang tapi, bila abang cakap abang Sudah bertunang dan akan berkahwin dengan perempuan Nura tak sampai hati bang, Nura tak sanggup abang malu dan keluarga abang malu." Jelas Nura.

"Nura sebenarnya, abang belum bertunang dengan budak tu, abang

Cuma sekadar berkawan sahaja. Belum pernah abang bincangkan soal kawin lagi, dan abang tak sanggup nak teruskan hubungan tu lagi kerana abang akan jadi ayah tidak ama lagi." janji Hilmi.

Kesal kerana mengabaikan Nura yang mengandung itu, membuatkan Nura risau dan akhirnya pitam dihalaman rumah, mujurlah ada jiran nampak Dan membawa kehopital, dan mujur jugak Nura pengsan dihalaman, dapat dilihat orang.

-----------------------------------------------------------------------

"Mama kenapa mama buat tu, biarlah mak yang buat,"marah Hilmi bila melihatkan Nura cuba menyapu lantai. Sejak keluar hospital hari tu, mertua dia meminta supaya Nura tinggal saja dirumah sehingga bersalin kerana dia memang tidak dibenarkan doktor melakukan sebarang kerja, bimbang keguguran kerana rahimnya tidak kuat.

"Ala Papa ni, biarlah mama buat sikit sajalah."balas Nura. Itulah panggilan manja mereka sekarang ni.

Dengan pengawasan rapi doktor, yang setiap dua tiga sekali akan melakukan pemeriksaan, dan bila usia kandungan mencecah 6 bulan, doctor mengarahkan supaya Nura hanya berehat
dihospital, supaya senang mengawasi Nura dan andainya apa-apa berlaku Nura akan terus dibedah untuk menyelamatkan nyawanya dan bayi yang dikandung. Setiap hari Nura akan dilawati oleh Hilmi. Nura amat bahagia, ternyata bayi yang dikandung membawa sinar, amat berharga kehadiran dia nanti, sebab itulah Nura sanggup tinggal di hospital, sanggup menelan berjenis ubat, sanggup disuntik apa saja semuanya demi bayi itu.

Kandungan sudah di penghujung 7 bulan, Nura amat bahagia merasakan gerakan-gerakan manja bayi yang dikandungnya. Setaip tendangan bayi dirasakan amat membahagiakan. Doktor makin teliti menjaga Nura, kerana bimbang berlaku
pertumpahan darah, dan akhirnya apa yang dibimbangi para doktor menjadi nyata apabila Nura mengalami pertumpahan darah Yang serius, lantas terus dia ditolak ke dalam bilik bedah dalam masa beberapa minit sahaja. Hilmi tiba bersama ibu dan ayahnya, dia panik sekali, namun cuba ditenangkan oleh kedua orang tuanya. Hampir 1 jam berlalu, apakah khabarnya Nura di dalam sana . Hilmi makin risau, setengah jam kemudian doctor keluar.

Hilmi meluru "doktor bagaimana isteri saya ?", Hilmi terus bertanya.

"Sabar, kami telah cuba sedaya upaya, tahniah anak encik selamat, encik dapat anak perempuan, seberat 2.1 kilogram, dan kini kami cuba Sedaya upaya untuk selamatkan Puan Nura Ain." terang doktor.

"Apa maksud doktor? Tanya Hilmi yang sudah tidak sabar.

"Begini, dia kehilangan banyak darah, kami cuba sedaya upaya menggantikan darahnya yang keluar itu, dan masih berusaha, namun rahimnya terus
berdarah dan kami mohon kebenaran untuk membuang terus rahimnya demi menyelamatkan nyawanya."
Jelas doktor.

"Buatlah doktor, saya izinkan asalkan isteri saya selamat."

Errrmmm... lekanya dia sampai terlena." tegur Hilmi sambil membelai dan mengusap kepala Nur Syuhadah yang terlena akibat kenyang selepas menyusu dengan Nura. Nura hanya tersenyum. Hari ni genap seminggu usia Syuhadah.

Nura Ain masih lemah akibat kehilangan banyak darah. Namun dikuatkan semangat demi Nur Syuhadah buah hatinya. Dia mencium sepenuh kasih saying pipi comel anaknya itu. Dia membelai sayu wajah comel itu. Entah kenapa dia rasa seperti terlalu sayu hari itu, hatinya terlalu sepi, semalam dia mimpikan arwah ibunya, datang menjenguk dia dan Syuhadah, tanpa suara, ibunya hanya tersenyum. Dan akhirnya berlalu begitu sahaja.

Hari ini Nura menjadi seorang perindu, ia rindukan ibunya, dan diceritakan perkara itu pada Hilmi.

"Mungkin mak Nura datang tengok cucu dia, dan dia amat gembira", pujuk Hilmi menenangkan Nura.

"Abang... tolong Nura bang!!" laung Nura dari bilik
air.

"Ya Allah Nura kenapa ni? Hilmi ketakutan.

"Mak... tolong mak... makkkkkkkkkkk" Hilmi menjerit memanggil emaknya didapur.

"Cepat, bawak pergi hospital, cepat Hilmi" perintah Mak Zaharah.

-----------------------------------------------------------------------

"Maaf dia tidak dapat kami selamatkan, terlalu banyak darah yang keluar, dan kami tak sempat berbuat apa-apa, dia terlalu lemah dan Akhirnya dia dijemputNya", terang doktor. Terduduk Hilmi mendengarkan hal itu.

Jenazah selamat dikebumikan. Syuhadah seakan mengerti yang dia sudah tidak akan menikmati titisan-titisan susu Nura Ain lagi. Syuhadah menangis seolah-olah ingin memberitahu dunia yang dia perlukan seorang ibu, seorang ibu yang bersusah payah, bersabung nyawa demi
untuk melihat kelahirannya. Demi membahagiakan papanya, demi membahagiakan neneknya. Syuhadah terus menangis seolah-olah tidak rela dia dipisahkan dengan ibunya hanya bersamanya untuk sekejap cuma. Semua yang hadir kelihatan mengesat mata, tidak sanggup mendengar tangisan bayi kecil itu. Semua terpaku dan terharu, Hilmi mendukung Syuhadah dan memujuk bayi kecil itu, akhirnya dia terlelap didakapan papanya.


Abang yang Nura rindui,

Abang, maafkan Nura kerana selama ini tidak mampu menjadi isteri yang terbaik buat abang. Saat abang membaca surat ini, mungkin Nura sudah jauh meninggalkan abang, Nura tak harapkan Nura akan selamat melahirkan anak ini, tapi Nura harap bayi akan selamat walau apa yang terjadi pada Nura. Itu harapan Nura bang. Nura masih ingat, rumah tangga kita hampir runtuh kerana Nura tidak mampu memberikan zuriat buat abang, tapi bang, kali ni doa Nura dimakbulkan, dan untuk itu, biarlah Nura menanggung segala kapayahan demi zuriat ini bang. Saat Nura menulis surat ini, Nura masih lagi menjadi penghuni setia katil hospital ini. Baby kita makin nakal bergerak bang, tapi Nura bahagia merasa tiap tendangan dia abang, Nura bahagia, cukuplah saat manis ini Nura dan dia.

Nura rasakan setiap pergerakannya amat bermakna, dan andainya ditakdirkan Nura hanya ditakdirkan untuk bahagia bersama dia hanya dalam kandungan sahaja Nura redha bang. Siapalah Nura untuk menolak ketentuanNya. Nura tak mampu abang. Cukup bersyukur kerana sekurang-kurangnya Allah makbulkan doa Nura untuk mengandungkan zuriat dari benih abang yang Nura cintai dan kasihi selamanya. Nura redha sekiranya selepas ini walau apa terjadi, Nura redha, kerana Allah telah memberikan Nura sesuatu yang cukup istemewa, dan andainya maut memisahkan kita Nura harap abang redha sebagaimana Nura redha.

Syukurlah sekurang-kurang Allah berikan nikmat kepada Nura untuk merasai nikmatnya menjadi seorang ibu walau cuma seketika. Andai Apa yang Nura takutkan terjadi, dan bayi ini dapat diselamatkan Nura harap abang akan jaganya dengan penuh kasih sayang. Nura harap abang jangan biarkan hidupnya tanpa seorang ibu. Cuma satu Nura harapkan dia akan mendapat seorang ibu yang mampu menjaga seorang anak yatim dengan baik dan menjaganya dengan penuh kasih sayang. Seumur hayat Nura, Nura tak pernah meminta sesuatu dari abang, dan kini inilah permintaan Nura, janjilah anak ini akan mendapat seorang ibu yang penyayang.

Abang yang Nura rindui...

Dulu sewaktu rumah tangga kita dilandai badai, Nura ingin sangat ucapkan kata-kata ini pada abang, tapi Nura tak berkesempatan, dan Walaupun kini Nura tiada lagi, tapi Nura nak abang tahu yang... Nura rindukan abang...... Nura rindu sangat dengan abang.....

Rindu bang... rindu sangat....

Sekian,

Ikhlas dari nurani isterimu,

Nura Ain Bt. Abdullah

Hilmi melipat kembali surat itu, yang telah dibaca berulang kali dan kini dia amat rindukan Nura Ain... dan kini barulah dia sedar betapa berharga sebuah kerinduan itu..... Nura.... abang juga rindukanmu sayang.. bisik hati Hilmi.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS